Juridisk blogg om sjømatnæringene

  • Lokalitets-søknader: Fylkeskommunene må følge loven når lokaliteter skal godkjennes

    Lokalitets-søknader: Fylkeskommunene må følge loven når lokaliteter skal godkjennes

    ·

    Alle som arbeider i og med oppdrettsnæringen vet at prosessen for å få godkjent nye lokaliteter er svært tidkrevende og komplisert. Dette var også kjent da Stortinget vedtok akvakulturloven i 2005. Lovgiver ga derfor en regel som kan forenkle saksbehandlingen og spare tid. Denne regelen er det flere fylkeskommuner som bryter, men den konsekvens at saksbehandlingsprosessen blir mer tidkrevende enn det loven legger opp til.

    Les mer
  • Dispensasjoner til akvakulturanlegg i sjø

    Dispensasjoner til akvakulturanlegg i sjø

    ·

    Fra både regjeringen og akvakulturmyndighetene har det vært fremhevet at myndigheter og næring må jobbe sammen for å etablert nok akvakulturlokaliteter til å dekke næringens behov. Både hensyn til næringsvirksomheten, miljøhensyn og fiskehelse kan tilsi at det er behov for nye lokaliteter – eller endringer av eksisterende lokalitetsstruktur. Dispensasjon etter plan og bygningsloven er i mange tilfeller et egnet virkemiddel for å få på plass nye lokaliteter uten for mye tidsbruk. Hovedregelen i regelverket er at akvakulturanlegg i sjø ikke kan tillates dersom dette er i strid med gjeldende kommuneplan/kystsoneplan eller reguleringsplan. Om et sjøområde ikke åpner for akvakultur kan det enten igangsettes planprosess for endring etter plan- og bygningslov – eller innvilges dispensasjon. Begge disse planverktøyene kan etter omstendighetene være aktuell for kommunene. Dessverre opptrer flere Statsforvaltere som en bremsekloss ved å hevde at tidkrevende planprosesser alltid er påkrevet. Denne artikkelen vil belyse muligheten til å få innvilget dispensasjon for akvakulturanlegg i sjø.

    Les mer
  • Mattilsynet sliter med saksbehandlingsfrister

    Mattilsynet sliter med saksbehandlingsfrister

    ·

    SANDS Advokatfirma bistår mange oppdrettere i saker overfor Mattilsynet. Dette kan gjelde både saker om lokalitetsklareringer, driftsplaner, sanksjonsaker og saker knyttet til luseforskrift og smittevern. Vi har stadig oftere opplevd at Mattilsynet ikke karer å overholde saksbehandlingsfristene sine. Dette kan få til konsekvens at oppdretterne risikerer å lide betydelig tap og ulempe. Mattilsynet bør få nødvendige ressurser, og bruke de ressursene de har optimalt, så saksbehandlingen ikke trekker ut i tid. Det bør også bli slik at retten til å kreve inn saksbehandlingsgebyr reduseres om fristene ikke holdes.  

    Les mer

Søk

Om bloggen

Fiskejuss.no er en blogg med fokus på rettslige spørsmål samt regelverk og politikk knyttet til oppdrett, fiskeri og fiskeindustri. Bloggen drives av Fiskerigruppen i SANDS. Vi håper at både næringen, fiskeriforvaltningen, jurister, media og allmennheten vil se bloggen som en arena til å fremme synspunkter og som en kilde til ny og oppdatert kunnskap.


Andre bransjeorganisasjoner

Fiskebåtredernes Forbund
Fiskeri og Havbruksnæringens Landsforening – FHL
Norges Fiskarlag

Myndighetsorganer

Fiskeridepartementet
Fiskeridirektoratet
Mattilsynet
Norges Sjømatråd

Publikasjoner innen fiske og havbruk

Fiskeribladet Fiskaren
Intrafish
Kyst.no – Norsk Fiskeoppdrett
Kystmagasinet

Samarbeidspartnere

Norsk fiskerinæring
Norske Sjømatbedrifters Landsforening – NSL

Kategorier

Arkiv