Sjarkgruppen består av fartøy under 11 meter (13 meter for kystnot), og består av ca. 1400 fartøy, og dermed den gruppen med desidert flest fartøy. I de lukkede fiskerier har gruppen totalt over 1600 deltakeradganger, hvor torsk utgjør flest (ca 1200).
Et sentralt spørsmål i høringsnotatet, som også er et tema i gjeldende regjeringsplattform, er om gruppen bør ha tilgang til et strukturvirkemiddel. I notatet foreslås fire modeller for struktur:
- Utvidelse av dagens strukturkvoteordning for kystflåten til også å gjelde for sjarkflåten
- Tillatelse til sammenslåing av fartøy under 11 meter etter at en har foretatt en opprydding av hjemmelslengdesystemet (fartøyets faktiske lengde blir bestemmende for gruppetilhørighet)
- Bygger på nr. 2), men slik at man gjør en todeling av sjarkflåten ut fra faktisk lengde. Fartøy over 11 m plasseres der de hører til (enten 11-15m eller over 15m) og får tilgang til denne gruppens sammenslåingsordninger. Fartøy under 11 m gis mulighet til å velge om de vil ha tilgang til en sammenslåingsordning eller ikke. De som ikke velger det, blir uten tilgang.
- Bygger på nr. 2), men slik at alle under 11 m ikke får tilgang til sammenslåingsordning. Men som følge av at samfiskeordningen avvikles, kan samfiskelag (der begge fartøy har faktisk lengde under 11 meter) som har levert fangst i en gitt periode tillates å kondemnere ett av samfiskelagets fartøy, og overføre kvotene til det gjenværende fartøyet.
Det forventes at det vil være ulike syn på de foreslåtte modellene, og eventuelle andre løsninger.
Bjørn-Ivar Bendiksen er partner ved SANDS i Tromsø og har særlig kompetanse innenfor fiskeri-/havbruksrett, ulike typer kontraktsrett og selskapsrett. Han arbeider mot sjømatnæringen og øvrige maritime næringer, og er nestleder for SANDS’ faggruppe for fiskeri/havbruk. Han bistår også aktører innenfor eiendom/entreprise, og han har erfaring fra en rekke større tvistesaker.